söndag, maj 14, 2006

Reklamfilmstrender

Kan inte undgå reklamen på TVn. Det är tyvärr inte så ofta man ser några direkt nytänkande filmer längre. Jag kan dock urskilja åtta distinkta trender inom reklamfilmen idag:

  1. Animerade figurer
    På senare tid har det blivit vanligare med rent (data)animerade figurer.. Allt från gula små sökmotorsgubbar, försöksråttor åt försäkringsbolag, dansande coca-colafigurer, hårda typer som blir mjuka av sköljmedel, till familjen som ska skaffa makaroner... förlåt... bredband, hemma.
    De kanske inte är direkt "animerade", men reklamnissarna har har t.o.m. dammat av gamla marionetter á la 60-talsserier som Thunderbirds.

  2. Musikal
    Hoppas verkligen denna trend kommer självdö. Det är ju bara pinsamt att se en "intelligent" värktablett travestera klassiker som Sound of Music, se en vuxen dansande karl bestämt berätta att han byter bröd, eller se en utspökad vuxen karl i hatt dansandes bort i solnedgången och pinsamt dåligt sjunga om hur viktigt det är att dela med sig (av choklad).

  3. Storytelling
    "Såpan" är tillbaka! Eller den har i alla fall kommit till Sverige på allvar nu. Den riktiga såpan alltså. På 50-talet sponsrade amerikanska tvål- och tvättmedelsföretag dramatiseringar i radio och TV, och därmed var ju "såpan" född!
    Stig och hans medarbetare har vi ju fått följa ett bra tag nu, men nu måste vi även få dras med "telefonfamiljen (utan mamma)", "de blåa telefonsupportrarna", "pappan & sonen med Digital-TV", och även livsmedelsbutiken (med de där något för stora kundvagnarna). Även den animerade bredbandsfamiljen och de små gula sökmotorgubbarna från första punkten återfinns ju även här.

  4. "Vanliga" människor, dåligt språk
    Någon "smart" reklammakare måste ha fått för sig att det "fina" folket inte säljer längre. Nu måste reklamen vara mer folklig, med vanliga människor, och gärna med knaggligt eller dåligt språk. Nästan ett måste är att personerna i reklamen måste staka sig minst EN gång.
    Här kan man se allt från "riktiga" banktjänstemän som vill möta just DIG, bönder som bokstavligt talat älskar sina kor, taxichaufförer och lapplisor och brandmän som måste förklara hur man beställer lotter, veliga pensionärer som köper cappucino på tåg, till en järnaffär som nu bevisligen måste ha en riktigt låg reklambudget.

    En eloge dock till han anden i flaskan. Han är rolig! Trots att man knappt kan höra vad han säger...

  5. Nyttigt
    Finns det någon livsmedelsreklam nu för tiden som INTE innehåller orden "sockerfri" eller "30% mindre fett"? Till och med godis och andra onyttigheter, som ju i sin natur ju faktiskt SKA vara onyttiga, säljs som light eller liknande. När kommer det helt fettfria smöret...??

  6. Val
    Det är valår i år. Behöver jag säga mer? Men varför måste det vara val om vilka pizzor vi ska köpa? Eller kex? Varför ska produktundersökningarna behöva vara med i reklamen? Vi konsumenter väljer ju redan alltid annars vad som ska säljas eller inte beroende på vad vi själva väljer att köpa.

  7. Kaxiga barn
    Lillgamla kaxiga barn vill få oss att köpa bättre kök och sängar, och mejeriprodukter som är bra för magen.

  8. Fotboll
    Det är fotbolls-VM i sommar. Behöver jag säga mer...?



Bäst reklam just nu:
Eniros första reklamfilm med de små gula figurerna där den ena lilla figuren på skärande stockholmska skriker "...till mobiiiiiiiiiiilen" *skrattar*

Sämst reklam just nu:
Den där oerhört uttjatade reklamen med den röda... förlåt, blåa telefonsupportavdelningen. Jag bara MÅSTE byta kanal när den visas på TV! *usch och tvi*

Inga kommentarer: